
Eerst was er de kabel. Een stalen draad liep van je shifter naar de voor en achterderailleur, je duwde met 2 vingers, de ketting schoof een tandje op. Simpel, betrouwbaar, bijna poëtisch in zijn directheid. Maar de ingenieur is nooit tevreden. Shimano Di2, SRAM eTap, Campagnolo EPS. De kabel verdween. Signalen reisden nu elektrisch of draadloos van je duim naar de derailleur. Geen rek, geen kabelfranje, geen gepruts met tonnels. Iedereen was het erover eens: dit was de top. Beter dan dit kon het niet worden.
Naar origineel artikel van www.bicycling.nl



