Was zware val Van Aert te voorkomen? ‘Renners worden door eigen ploeg opgejut’
Was zware val Van Aert te voorkomen? ‘Renners worden door eigen ploeg opgejut’
De valpartij van woensdag in Dwars door Vlaanderen maakt de tongen los. Grote namen als Wout van Aert, Jasper Stuyven en Mads Pedersen gingen hard onderuit op de afdaling richting de Kanarieberg. Een afdaling die om veiligheidsredenen al uit de Ronde van Vlaanderen was gehaald. Had de organisatie van de koers van woensdag dit niet ook moeten doen?
De organisatie van Dwars door Vlaanderen liet na afloop weten enigszins overvallen te zijn door de valpartij. “Wij hebben er kritisch naar gekeken de afgelopen jaren, maar we zagen vooral bij de Ronde van Vlaanderen gevaar. Daar rijden ze op hoge snelheid en met veel gefriemel.”
“In Dwars door Vlaanderen is het daar doorgaans rustiger en minder nerveus. Dit stuk heeft ook in ontelbare koersen gezeten, zonder dat er ooit wat over is gezegd”, zei Thomas Van den Spiegel, directeur van Flanders Classics, dat beide koersen organiseert.
Kijk hier naar de reactie van Van den Spiegel:
Sebastian Langeveld, ploegleider van EF Education-EasyPost, was woensdag aanwezig in de koers toen het misging. Zelf kent hij het punt als geen ander. Als wielrenner reed Langeveld jarenlang in die omgeving.
“Je gaat daar op hoge snelheid over het parcours. Ik heb ook 15 jaar of meer die koers gereden en heb vaak met samengeknepen billetjes op de fiets gezeten en gevochten voor een goede positie. Dat is heel vaak heel goed gegaan, maar het ging ook weleens fout.”
Bekijk hoe het voor Wout van Aert en anderen fout ging in Dwars door Vlaanderen:
Woensdag zag Langeveld een groepje van ‘ongeveer 40 renners’ op hoge snelheid afdalen en vervolgens ongeveer tien renners onderuitgaan. “Dat is heel sneu en verdrietig voor die jongens. Dat ze vallen mag natuurlijk niet, maar het is wel inherent aan Vlaamse koersen. De renners proberen zich allemaal goed te positioneren en zo’n plek is een soort finishlijn voor veel jongens om hun kopman goed af te zetten.”
‘Ploegleiders jutten op’
En dat is de renners niet eens helemaal kwalijk te nemen, vindt Langeveld. “Het positioneren hoort bij die koersen. Ploegleiders jutten de renners ook op om goed te zitten.”
Maar de renners werden van tevoren ook gewaarschuwd voor de afdaling richting de Kanarieberg, zo liet de winnaar van gisteren, Matteo Jorgenson, op Instagram zien.
“Iedereen werd gewaarschuwd voor deze afdaling en iedereen doet zijn huiswerk. Het is namelijk ook een goed moment om de wedstrijd open te breken, maar gevaren zullen altijd in het wielrennen blijven”, vertelt Langeveld.
Het wielrennen verandert ook en daarom vindt de oud-renner van onder andere Rabobank dat er telkens opnieuw gekeken moet worden naar situaties. “Het is goed voor de organisatie om om de zoveel tijd te evalueren en te kijken wat er aan oplossingen mogelijk is. Ik ben ervan overtuigd dat deze organisatie heel capabel is en met een pasklaar antwoord komt.”
De organisatie heeft al aangekondigd kritisch te kijken naar de afdaling voor de eerstvolgende editie van Dwars door Vlaanderen. “We moeten het nog evalueren, maar de kans dat hij er volgend jaar nog in zit, is heel erg klein”, aldus Van den Spiegel.
Maar had het dit jaar niet al moeten gebeuren, helemaal nadat de keuze al gemaakt was voor de Ronde van Vlaanderen? Dat vindt Langeveld een lastig te beantwoorden vraag.
“Dat is achteraf natuurlijk wel makkelijk praten, maar er zijn zo nog veel meer punten in verschillende wedstrijden, ook in Dwars door Vlaanderen, waar het hard gaat en de renners naar een key-moment toewerken. Het is gezond dat ernaar gekeken wordt en dat er aanpassingen worden gedaan, maar je kunt onmogelijk alle gevaarlijke punten uit de wedstrijd halen.”
‘Gevaar ook in Ronde van Vlaanderen’
“Het zijn dan ook de renners die het gevaar creëren”, zei voormalig-wielrenner Sep Vanmarcke woensdagavond bij het Belgische televisieprogramma Vive le vélo.
Vanmarcke denkt dat er zondag, bij de Ronde van Vlaanderen, ook weer gevaar ontstaat. “De tweede keer naar de Kwaremont weet het hele peloton: ik moet daar zijn, of mijn kopman afzetten.”
Nieuwsbericht van: NOS Wielrennen , Read More