Voorbeschouwing: Ceratizit Challenge by La Vuelta 2022

Artikel van Wielerflits:Tim de Vries

Annemiek van Vleuten had het ambitieuze plan opgevat om te proberen zowel de Giro d’Italia Donne, de Tour de France Femmes als de Ceratizit Challenge by La Vuelta te winnen. Zoals u ongetwijfeld weet is die missie is al voor twee derde geslaagd. Voltooit ze in Spanje haar trilogie of weerhoudt iemand haar van titelprolongatie in deze etappekoers? WielerFlits blikt vooruit!

Historie

In de lijst mannenkoersen die het voorbije decennium dachten ‘dat vrouwenwielrennen, daar moeten we ook iets mee doen’, is de Ceratizit Challenge een van de velen. Voor de eerste paar edities werd vastgehouden aan het toenmalige La Course-concept: op de laatste dag een criterium organiseren in Madrid. Kortom, een paar uur rondjes draaien en dan sprinten.

En sprints kwamen er in de Spaanse hoofdstad. De razendsnelle Amerikaanse Shelley Olds won de eerste editie voor Giorgia Bronzini en Kirsten Wild. In 2016 werd het criterium als Women’s WorldTour-koers geclassificeerd, met Jolien D’hoore als gelukkige winnares. De Belgische, in haar hoogtijdagen misschien wel de snelste ter wereld, herhaalde dit kunstje een jaar later.

Maar de wedstrijd kon niet bij een eendaagse blijven. Daarom werd er in 2018 besloten om een extra wedstrijddag toe te voegen. Boadilla del Monte had de eer om een ploegentijdrit te organiseren. Een keuze waar je je vraagtekens bij kunt zetten, aangezien de winnende ploeg een wel erg groot voordeel zou hebben in de straten van Madrid, maar Ellen van Dijk zal er niet om hebben gemaald. Zij maakte onderdeel uit van de Sunweb-trein die de ploegentijdrit wist te winnen. In het slotcriterium maakte ze het karwei keurig af.

Het jaar daarop werd besloten om er maar een individuele tijdrit van te maken. Hier profiteerde Lisa Brennauer optimaal van, want zij won de tijdrit en het klassement. Ook toen er in het malle coronaseizoen van 2020 nog een extra etappe aan de rittenkoers werd toegevoegd, wist ze het laken naar zich toe te trekken. Weer een jaar later, met nog een extra rit in het schema, was het aan Annemiek van Vleuten om de eindzege op zak te steken.