Column van Kees

Marathon man

Perico is in de ploeg van 7bergencycling de marathon man. Vorig jaar (red. 2005) liep hij na een gedegen voorbereiding de marathon van new york, waar hij en passant ook nog kans zag de dochter van de ploegleider ten huwelijk te vragen. Perico maakte daarnaast ook een verdienstelijk debuut in Malmedy Malmedy 2005. Dit jaar loopt Perico de de marathon van Rotterdam. Hij geeft daaraan de voorkeur boven het leveren van een topprestatie in Malmedy. Dit heeft tot nogal wat onbegrip geleid onder renners en volgers. De vraag is hoe de ploegleider tegen deze heikelijke kwestie aankijkt. Het antwoord moet luiden “dubbel”. Enerzijds de grote teleurstelling dat Perico zijn veelbelovende debuut dit jaar geen vervolg kan geven. Anderzijds ook wel begrip. Voor marathonlopers is die van Rotterdam een begrip. Die moet je een keer gelopen hebben. En zolang er bij 7bergencycling nog niet met contracten gewerkt wordt, kan de ploegleider ook niks afdwingen. Maar Perico zou toch gewoon voluit kunnen rijden? Dat is een misvatting. Tussen de marathon in Rotterdam en Malmedy – malmedy 2006 zitten maar 13 dagen. Het lichaam van een marathonloper is na 13 dagen nog niet hersteld van de enorme inspanningen. Het lopen van een marathon is per definitie grensverleggend. Hoe goed getraind ook, na 35 kilometer komen de meeste lopers gegarandeerd de man met de hamer tegen. Lichaamssystemen worden dan beschadigd. Een verantwoord afbouw-en herstelprogramma is dan pure noodzaak. Is er voor Perico nog een rol weggelegd in Malmedy-Malmedy 2006? Jazeker. 

In het gemeenschappelijke eerste deel kan Perico op zijn gemak mee rouleren. Dat past in de afbouw. Na de koffie met gebak is het een ander verhaal. Perico zal dan in de volgauto moeten plaatsnemen, waar hij nog tal van nuttige taken kan vervullen. Perico is een strijder die in vele oorlogen op tal van fronten ingezet kan worden. Op een Belgische website las ik welke taken een volger van een toerfiets-evenement kan vervullen.
Ik noem de belangrijkste:

  • aanreiken van voedsel en drank
  • aanpakken en aanreiken van kleding
  • controleren van paspoorten en de renners moeten die tijdens de koers in de kot hebben. De boetes zijn hoog bij het ontbreken er van;
  • routeondersteuning
  • sneeuwruimen waar nodig
  • observateur van herten en everzwijnen en de renners daar tijdig van verwittigen

Kortom Perico hoeft zich niet te vervelen. En volgend jaar rekent de ploegleider op een Perico die gaat voor de hoofdprijs

Author

redactie

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *